وجود نشانه‌هايي از مصرف سوخت غير استاندارد در صنايع و نيروگاه‌هاي تهران

تازه ترين اطلاعات تخصصي حوزه توريست را در اين مجله خبري بيابيد

وجود نشانه‌هايي از مصرف سوخت غير استاندارد در صنايع و نيروگاه‌هاي تهران

۳۲ بازديد

معاون فني شركت نظارت بر كيفيت هواي تهران با اشاره به روند افزايشي دي اكسيد گوگرد در تهران مي گويد: “نشانه هايي از مصرف سوخت غير استاندارد در صنايع و نيروگاه هاي شهر تهران وجود دارد.” اما استفاده از سوخت هاي غير استاندارد علاوه بر گوگرد باعث ايجاد ساير آلاينده ها مي شود. همچنين مي …

وجود نشانه‌هايي از مصرف سوخت غير استاندارد در صنايع و نيروگاه‌هاي تهران https://dibarooz.ir/وجود-نشانه‌هايي-از-مصرف-سوخت-غير-استا/ ديباروز Sat, 02 Jan 2021 23:19:31 0000 اجتماعي https://dibarooz.ir/وجود-نشانه‌هايي-از-مصرف-سوخت-غير-استا/ معاون فني شركت نظارت بر كيفيت هواي تهران با اشاره به روند افزايشي دي اكسيد گوگرد در تهران مي گويد: “نشانه هايي از مصرف سوخت غير استاندارد در صنايع و نيروگاه هاي شهر تهران وجود دارد.” اما استفاده از سوخت هاي غير استاندارد علاوه بر گوگرد باعث ايجاد ساير آلاينده ها مي شود. همچنين مي …

معاون فني شركت نظارت بر كيفيت هواي تهران با اشاره به روند افزايشي دي اكسيد گوگرد در تهران مي گويد: “نشانه هايي از مصرف سوخت غير استاندارد در صنايع و نيروگاه هاي شهر تهران وجود دارد.” اما استفاده از سوخت هاي غير استاندارد علاوه بر گوگرد باعث ايجاد ساير آلاينده ها مي شود. همچنين مي تواند از 2.5 ميكرون باشد.

به گزارش ديباروز ، طي روزهاي اخير آلودگي هوا در تعدادي از شهرهاي بزرگ كشور از جمله تهران ، كرج ، قم ، مشهد ، اراك ، اصفهان و … شدت يافته و حتي به سطح قرمز نيز رسيده است. اگرچه طبق بررسي هاي علمي ، منابع سيار مانند اتومبيل هاي ديزلي ، موتورسيكلت ، ناوگان حمل و نقل عمومي و … بيشترين سهم را در آلودگي هواي شهري دارند اما امسال نيروگاه ها و صنايع نيز به دليل استفاده غير سوختي نقش مهمي در آلودگي هوا دارند. استاندارد شهرهاي بزرگ بازي مي كنند.

مسعود تجريشي ، معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست ، در مصاحبه اي با خبرگزاري دانشجويان ايران ، به وزارت نيرو درباره سوزاندن مازوت در نيروگاه شازند اراك هشدار داده بود. وي همچنين اخيراً به ديباروز گفته است كه به نظر مي رسد با خنك كردن هوا و فشار بر منابع گازي كشور و افزايش مصرف داخلي ، منابع ساكن آلودگي هوا از سوخت ديزل به طور متناوب استفاده كرده اند. به عنوان مثال ، واحدهاي ريخته گري در تهران در روزهاي اخير از سوخت ديزل استفاده كرده اند و تعدادي از نيروگاه هاي برق تهران از نخستين روزهاي هفته گذشته سوزاندن مازوت را آغاز كرده اند. ما به مدعي العموم نامه نوشتيم و خواستار توقف سريع اين اقدام شديم.

با اين حال ، اظهارات تجريش در مورد سوزاندن مازوت در نيروگاه هاي تهران با انكار مدير عامل شركت برق حرارتي همراه شد. فرماندار تهران همچنين در جلسه كميته اضطراري در مورد آلودگي هواي تهران گفت كه هيچ صنعت يا نيروگاهي وجود ندارد كه از سوخت ديزل استفاده كند اما داده هايي وجود دارد كه نيروگاه ها و صنايع اطراف تهران از سوخت هاي غير استاندارد استفاده مي كنند.

طبق گفته شركت نظارت بر كيفيت هواي تهران ، در ماه هاي اخير و به ويژه در ماه دسامبر ، غلظت دي اكسيد گوگرد – كه ارتباط مستقيمي با مصرف مازوت و سوخت هاي غير استاندارد در صنعت دارد – در برخي از ايستگاه هاي تهران و حتي در برخي موارد بسيار بيشتر شده است. مجاز است. لازم به ذكر است كه ايستگاههايي كه بيش از حد مجاز بودند بيشتر ايستگاههاي واقع در جنوب غربي و جنوب تهران بودند.

از طرف ديگر ورود خودروهاي ديزلي از ابتداي هفته گذشته به تهران ممنوع شده است ، اما بر خلاف انتظار ، همزمان با ورود خودروهاي ديزلي به تهران ، غلظت آلاينده هاي دي اكسيد گوگرد دوباره افزايش يافت. حسين شهيدزاده ، مديرعامل شركت نظارت بر كيفيت هواي تهران در گفت وگو با ديباروز ، دليل افزايش اين آلاينده در تهران را توضيح داد: «با توجه به شرايط موجود ، مي توان نتيجه گرفت كه منابع ساكن آلاينده ها از جمله نيروگاه ها ، صنايع و … اين ، از سوخت هاي غير استاندارد استفاده مي كند. ” گفته مي شود كه حاوي گوگرد زيادي مانند گازوئيل با گوگرد زياد يا مازوت است.

با همه اينها فرشيد باباخاني – نماينده فني شركت نظارت بر كيفيت هواي تهران – در مصاحبه با خبرگزاري دانشجويان ايران و در مورد رابطه افزايش غلظت دي اكسيد گوگرد در تهران و آلودگي هوا در روزهاي اخير ، مي گويد: استفاده از سوخت هاي غير استاندارد در صنعت ، علاوه بر افزايش غلظت آلاينده ها ، دي اكسيد گوگرد ، باعث افزايش غلظت ذرات – به عنوان مهمترين آلاينده تهران در روزهاي اخير مي شود. علاوه بر گوگرد ، سوخت هاي غير استاندارد آلاينده هاي ديگري نيز توليد مي كنند ، از جمله ذرات كوچكتر از 2.5 ميكرون.

وي تأييد مي كند كه استفاده از سوخت هاي غير استاندارد در نيروگاه ها و صنايع مي تواند يكي از مهمترين عوامل آلودگي هواي تهران باشد و مي گويد: افزايش غلظت دي اكسيد گوگرد در تهران نشانه سوزاندن سوخت هاي غير استاندارد در منابع ثابت يا متحرك است. كه بر آلودگي هوا تأثير مي گذارد. از طرف ديگر ، شركت نظارت بر كيفيت هواي تهران به صورت دوره اي سوخت هاي بنزيني و گازي را كه خودروها مصرف مي كنند ، بررسي مي كند. طبق آخرين بررسي ها ، مي توان گفت كه كيفيت سوخت در تهران كاملاً مناسب بوده و بر اساس استانداردهاي يورو 4 است. اين بدان معني است كه حجم گوگرد سوخته توسط منابع ساكن كنترل مي شود.

به گفته معاون فني شركت نظارت بر كيفيت هواي تهران ، دليل افزايش آلودگي دي اكسيد گوگرد در تهران – به ويژه در مناطق جنوبي آن – استفاده از سوخت هاي غير استاندارد در صنايع ، پالايشگاه ها و نيروگاه هاي برق طي برخي از روزها ، حتي با وجود شواهد ممنوعيت گازوئيل در تهران ، غلظت دي اكسيد گوگرد.

باباخاني در پايان با اشاره به اينكه اگر صنايع و نيروگاه ها از سوخت هاي غيراستاندارد استفاده كنند سهم زيادي از آلودگي هوا را به خود اختصاص خواهند داد: «ما اطلاعات خود را در مورد غلظت دي اكسيد گوگرد در تهران به سازمان حفاظت محيط زيست ارائه داده ايم تا مشخص شود چرا غلظت اين آلاينده در تهران افزايش يافته است. ؟

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.