ميراث ترامپ در خليج فارس

تازه ترين اطلاعات تخصصي حوزه توريست را در اين مجله خبري بيابيد

ميراث ترامپ در خليج فارس

۱۹ بازديد

دونالد ترامپ علاوه بر بحث در مورد بازگشت رهبري جديد آمريكا به شوراي امنيت سازمان ملل و لغو تحريم هاي غيرقانوني و ظالمانه كه مهمترين دغدغه هاي امروز دولت ايران است ، در منطقه غرب آسيا به ويژه در خليج فارس ميراثي برجاي گذاشته است. و اين دور انديشي است. دو تحول عمده در ماه …

منبع: سايت كردوار نيوز
ميراث ترامپ در خليج فارس

ميراث ترامپ در خليج فارس https://kordavar.ir/ميراث-ترامپ-در-خليج-فارس/ كردوار نيوز Mon, 11 Jan 2021 02:42:48 0000 اخبار همه جانبه https://kordavar.ir/ميراث-ترامپ-در-خليج-فارس/

دونالد ترامپ علاوه بر بحث در مورد بازگشت رهبري جديد آمريكا به شوراي امنيت سازمان ملل و لغو تحريم هاي غيرقانوني و ظالمانه كه مهمترين دغدغه هاي امروز دولت ايران است ، در منطقه غرب آسيا به ويژه در خليج فارس ميراثي برجاي گذاشته است. و اين دور انديشي است. دو تحول عمده در ماه …

منبع: سايت كردوار نيوز
ميراث ترامپ در خليج فارس

دونالد ترامپ علاوه بر بحث در مورد بازگشت رهبري جديد آمريكا به شوراي امنيت سازمان ملل و لغو تحريم هاي غيرقانوني و ظالمانه كه مهمترين دغدغه هاي امروز دولت ايران است ، در منطقه غرب آسيا به ويژه در خليج فارس ميراثي برجاي گذاشته است. و اين دور انديشي است.

دو تحول عمده در ماه هاي اخير در دولت ترامپ ، كه وي مستقيماً رياست آن را برعهده دارد و هدف آن تشديد فشار بر ايران در اطراف خليج فارس است ، مذاكرات صلح و ايجاد روابط ديپلماتيك بين رژيم صهيونيستي و برخي كشورهاي عربي بوده است. اجماع و وحدت ميان كشورهاي عربي با رفع محاصره و تحريم هاي قطر.

در آگوست سال 2020 ، امارات و بحرين ، اولين كشورهاي عربي در ربع قرن اخير ، روابط خود را با رژيم صهيونيستي عادي و روابط ديپلماتيك خود را بر اساس توافق نامه هايي با رژيم اشغالگر برقرار كردند. به اصطلاح “توافق ابراهيم” توسط دونالد ترامپ امضا شد و كاخ سفيد با ميانجيگري آن را انجام داد.

در هفته هاي اخير ، ترامپ تحت فشار قرار دادن قطر در محاصره توافقنامه صلح و همچنين عربستان سعودي است كه از زمان بركناري ترامپ از كاخ سفيد ، حمايت خود را از دست داده و اكنون نگران سياست هاي “جو بايدن” رئيس جمهور جديد آمريكا است. در برابر خود ، او سريعتر از ساير متحدان بود تا روابط خود را با دوحه برقرار كند. اين كشور كه به موضوع اعتبار بين المللي و غرور ملي توجه چنداني ندارد ، نظر خود را اعمال كرد و ساير كشورهاي همكاري كننده با آن را در تحريم تحقير كرد و مجبور به تحقق سيزده شرط تعيين شده براي قطر در سال 2017 كرد. آنها بدون مشاهده تغيير در رويكرد قطر ، تصميم گرفتند همه تحريم ها و محدوديت هاي اعمال شده بر قطر را فراموش كرده و لغو كنند. اگرچه هيچ يك از متحدان عربستان سعودي از ترس انزوا جرأت مخالفت با رويكرد غيرمنطقي اين كشور را ندارند ، اما كناره گيري فوري وزير خارجه مصر كه روزگاري مدعي هدايت جهان اسلام بود ، نشان مي دهد كه اين عقب نشيني سياسي چندان مسالمت آميز و ناراضي نيست. .

با اين وجود ، علاوه بر جزئيات اين تحولات ، پيامدهاي دو تحول فوق در منطقه خليج فارس براي ايران در آينده نزديك مهم است. شكي نيست كه هر دو توافق در ماههاي اخير (توافق نامه ابراهيم و صلح) براي مخالفت با ايران و تقويت رويكرد كشورهاي خليج فارس در قبال كشورمان طراحي شده است. به ويژه ، بي توجهي كامل ابراهيم به آرمان مشترك جهان اسلام و البته رويكرد ايران به سيستم امنيتي خليج فارس ، دريچه تنگناي بحراني منطقه توسط دشمن شماره يك ايران را گشود.

عليرغم جدي بودن اين تهديدها ، به نظر مي رسد جمهوري اسلامي ايران چندين روش براي مبارزه با آنها دارد. اول از همه ، مشكل توافق صلح اعراب و اسرائيل فقط ايران نيست. فشارهاي عمومي در جهان اسلام ، تظاهرات مكرر ضد اسرائيلي در كشورهايي كه با اين رژيم صلح كرده اند و ترس از متحدان آمريكا مانند كويت و عربستان نشان مي دهد كه روابط با اسرائيل به رغم سكوت سرد بسياري از رهبران اسلامي به حالت عادي برگشته است. در اين زمينه ، عادي سازي روابط با اسرائيل هنوز ممنوع است و اين از پيوستن كشورهاي بيشتري به روند جلوگيري مي كند. به خصوص به عنوان طراحان اصلي و حاميان مالي اين برنامه ؛ يعني دونالد ترامپ و دامادش جرالد كوشنر از صحنه سياسي آمريكا حذف شدند. اگر بايدن ، رئيس جمهور تازه انتخاب شده ايالات متحده ، بخواهد مانند سلف دموكرات خود رفتار كند ، بيشتر بر آشتي فلسطين و اسرائيل تمركز خواهد كرد و توجه زيادي به زياده خواهي رژيم صهيونيستي نخواهد كرد.

بنابراين جمهوري اسلامي ايران مي تواند از طريق رسانه ها و ديپلماسي فرهنگي به دنبال حمايت جهان اسلام و افكار عمومي مردم منطقه براي قطع روابط بين كشورهاي خود و رژيم صهيونيستي و جلوگيري از عادي سازي روابط شيوخ خليج فارس باشد. اسرائيل و ساير كشورهاي اسلامي.

با اين وجود ، در رابطه با توافق نامه العلا و بازگشت قطر به سلاح هاي كشورهاي عربي ، بايد توجه داشت كه علي رغم اهداف پشت صحنه اين صلح ، منافاتي با سياست منطقه اي ايران ندارد. در سالهاي اخير ، جمهوري اسلامي ايران همواره بر تهاجم منطقه اي و ايجاد مجمع صلح منطقه اي براي اطمينان از صلح محلي و جامع در خليج فارس تأكيد داشته و اكنون مي تواند از كمكهاي خود به قطر در تحريم سه ساله براي دستيابي به اين مهم استفاده كند. كسب امتياز. در شرايط فعلي ، قطر ، كويت و عمان سه كشوري هستند كه با جمهوري اسلامي ايران انعطاف بيشتري دارند و امكان چانه زني براي حل و فصل عمليات نظامي منطقه را دارند. سياست ايران در ماه هاي آينده بايد مشاوره با اين كشورها براي متوقف كردن عادي سازي روابط با اسرائيل در خليج فارس و طراحي يك سيستم امنيتي محلي در اين كريدور استراتژيك باشد.

* استاد دانشگاه

منبع: سايت كردوار نيوز
ميراث ترامپ در خليج فارس

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.